Olya Tereschuk
A 2023-as pályázatra BalaTones — Impressions of nature hívószóra olyan művészek jelentkezését vártuk rezidenciaprogramunkra, akik egyedi koncepciójukkal reflektálnak a téma, a fenntarthatóság üzeneteire.
a BalaTones rezidencián
A 2023-as pályázatra BalaTones — Impressions of nature hívószóra olyan művészek jelentkezését vártuk rezidenciaprogramunkra, akik egyedi koncepciójukkal reflektálnak a téma, a fenntarthatóság üzeneteire.
Olya Tereschuk
a BalaTones rezidencián
//// ENGLISH BELOW ////
„Láthatatlan trauma” Olya Tereschuk alkotása
„A gyökér nélküli erdő” sorozatmunka
Köveskál, 2023
„A gyökér nélküli erdő” sorozatban az embereket fákként jelenítem meg. A fák szimbolizálják a klánt, a vérvonalat, a gyökereket és a személyes ragaszkodást helyekhez. Ebben a munkámban a borostyán mintázatát használtam fel az ágakhoz, amelyek megjelenítik az életerőt, az összetartozást, a családot és a hűséget. Ezen tulajdonságok a köveskáli helyszínekre is igazak.
A „Láthatatlan trauma” a családi kapcsolatokat, sorsokat ábrázolja, amelyeket szétszakított a háború. Ezért szándékosan választottam a diptichon formát, amely lehetővé teszik, hogy a vásznak között rés keletkezzen. Ez fontos része az alkotásnak. A rés az ágak között és az üresség a vásznak között az erőszakkal szétszakítottságra utal.
Ahogyan az emberi kapcsolat, amelyek elsőre nem feltünően súlyosak, viszont nagy szerepet játszanak az életben: a festmény hátulja vérvörös festékkel került lefestésre. A festék hátulról került felvitelre és át lett nyomva a vásznon erőszakkal, így a „vércseppek” átszűrődnek a festményen. Ez által a befogadó sejtheti a belső drámát, amely az általános ránézésre nem megmondható.
Azért esett a választás a hímzésre, mivel ez egy kifejező, grafikai és nem utolsó sorban tapintható médium. Egyben ez a művészeti forma egy tradicionálisan női munka, amely generációkon át öröklődött. A nőiesség fontos az alkotásban, mivel a nőket tartották a család összetartóknak, akik felelősek a családépítésért, a kötelékekért, és az új életekért. Ebben az értelemben a nők azok, akik a legtöbbet veszítettek és szenvedtek mind spirituálisan, mentálisan és fizikálisan is a háborúk során.
////////////
“The Invisible trauma” Diptych by Olya Tereschuk
From “The forest of unrooted trees” series of work
Koveskal, 2023
In the “The forest of unrooted trees” work series I identify people with trees.
Trees in my work are the symbol of clan, bloodline, roots, and a person's attachment to a place.
In this particular work I took a Virgin Ivy’s graphical pattern for the branches, as it is symbolizing vitality, unity, family and fidelity. Also it is typical for the places surrounding Koveskal.
“The Invisible trauma” is about interrupted family ties and destinies broken by war.
Therefore, I’ve intentionally chosen to make this work in shape of a diptych, as the space between canvases is the important part of the work itself. The break in the pattern of branches and the empty space between two panels refer to a forcefully interrupted connection.
Just like relations between humans, which are not obvious at a glimpse, but play a great role in our life experience, the back of the painting is painted in a blood-like red. The paint was applied to the back and then squeezed through the canvas with the force, so that the droplets of “blood” would come to the front side of the artwork, giving a viewer just a hint of the inner drama and hidden from a casual glimpse.
Embroidery is chosen as a medium for this series because it is expressive, graphic, tactile, rhythmic, and at the same time it is traditionally feminine skill that was passed down the generations. Referral to femininity is important in this work as women were traditionally considered as a family keepers, responsible for building families, connections and bringing new life to the world. In this sense they are the ones who lose the most and suffer greatly on both: spiritual, mental and physical levels during wars.
Olya Tereschuk.